Σύμφωνα με το Άρθρο 9 του ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΚ) 1224/2009, από την 1η Ιανουαρίου 2012 όλα τα αλιευτικά σκάφη συνολικού μήκους 12 μέτρων και άνω, θα πρέπει να έχουν εγκατεστημένη και σε πλήρη λειτουργία Συσκευή Δορυφορικού Εντοπισμού (ΣΔΕ). Πέραν αυτού, σύμφωνα με το Άρθρο 20 του ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 404/2011, οι πλοίαρχοι των αλιευτικών σκαφών θα πρέπει να εξασφαλίζουν ότι:
1. οι ΣΔΕ λειτουργούν πλήρως ανά πάσα στιγμή
2. οι ΣΔΕ διαβιβάζουν τα στοιχεία που απαιτούνται και δεν αλλοιώνονται με κανένα τρόπο
3. η κεραία ή οι κεραίες που συνδέονται με τις ΣΔΕ δεν παρεμποδίζονται, αποσυνδέονται ή διακόπτονται με κανένα τρόπο
4. η πηγή τροφοδοσίας των ΣΔΕ δεν διακόπτεται με κανέναν τρόπο
5. η ΣΔΕ δεν απομακρύνεται από το αλιευτικό σκάφος
Τονίζεται ότι απαγορεύεται η καταστροφή, η βλάβη, η διακοπή της λειτουργίας της ΣΔΕ, η επέμβαση σε αυτήν με οποιονδήποτε τρόπο, εκτός εάν το Τμήμα Αλιείας και Θαλασσίων Ερευνών (ΤΑΘΕ) έχει δώσει σχετική άδεια για την επισκευή ή την αντικατάστασή της συσκευής, σε εξουσιοδοτημένα άτομα.
Εντός του 2011, το ΤΑΘΕ έχει ολοκληρώσει την εγκατάσταση ΣΔΕ (τύπου Thrane and Thrane, ΤΤ-3026Μ), σε όλα τα αδειούχα Κυπριακά αλιευτικά σκάφη συνολικού μήκους 12 μέτρων και άνω, οι οποίες αρχικά τροφοδοτούνταν από τις μπαταρίες των σκαφών. Επίσης το ΤΑΘΕ εγκατέστησε στα σκάφη συσκευή η οποία θα παρέχει ηλεκτρικό ρεύμα στην ΣΔΕ για μικρό χρονικό διάστημα, σε περίπτωση βλάβης ηλεκτροδότησης. Πέραν αυτού, η συσκευή έχει φωτεινές ενδείξεις που δείχνουν την κατάσταση λειτουργίας της συσκευής (δηλαδή εάν τροφοδοτείτε από την μπαταρία του σκάφους, εάν τροφοδοτείτε από την εφεδρική μπαταρία ή εάν η εφεδρική μπαταρία έχει αποφορτιστεί πλήρως).
Σύμφωνα με τα στοιχεία που μας έχει δώσει η εταιρεία που μας παρέχει τεχνική υποστήριξη των ΣΔΕ (η οποία είναι εξουσιοδοτημένη να εγκαταστήνει και να επιδιορθώνει / συντηρεί ΣΔΕ της κατασκευάστριας εταιρείας Thrane and Thrane), η ΣΔΕ χρειάζεται συνολικά 20Ah το εικοσιτετράωρο (12Ah όταν βρίσκεται σε κατάσταση αναμονής και 8Ah όταν εκπέμπει πληροφορίες). Επομένως, εάν ένα σκάφος έχει 100Ah μπαταρία με 100% απόδοση, τότε θεωρητικά η ΣΔΕ μπορεί να τροφοδοτείται πέντε (5) μέρες από τις μπαταρίες του σκάφους (υποθέτοντας ότι η μπαταρία του σκάφους δεν επαναφορτίζεται). Εάν οι μπαταρία του σκάφους είναι των 200Ah, τότε θεωρητικά η ΣΔΕ θα τροφοδοτείται για δέκα (10) μέρες από τις μπαταρίες του σκάφους. Τονίζεται ότι, όταν η εφεδρική μπαταρία της ΣΔΕ είναι πλήρως φορτισμένη, δεν καταναλώνει ηλεκτρικό ρεύμα από τις μπαταρίες του σκάφους.
Σε περίπτωση που διακοπεί η παροχή ηλεκτρικού ρεύματος στην ΣΔΕ (από τις μπαταρίες του σκάφους) λόγω εκφόρτωσης των μπαταριών, τότε αυτόματα η εφεδρική μπαταρία θα παρέχει ηλεκτρικό ρεύμα στη ΣΔΕ για τις μικρό χρονικό διάστημα. Σε περίπτωση που επανέρθει η παροχή ηλεκτρικού ρεύματος στην ΣΔΕ από τις μπαταρίες του σκάφους, τότε η εφεδρική μπαταρία θα αρχίσει να επαναφορτίζεται.
Επομένως, για τα σκάφη τα οποία δεν δραστηριοποιούνται συχνά και συνεπώς οι μπαταρίες τους δεν επαναφορτίζονται σε τακτά χρονικά διαστήματα (ή ακόμη δεν επαναφορτίζονται πλήρως) εισηγούμαστε την τοποθέτηση ανεξάρτητης μπαταρίας – με βάση τα Ευρωπαϊκά πρότυπα Conformité Européenne (CE), η οποία θα παρέχει ηλεκτρικό ρεύμα στα ηλεκτρονικά συστήματα του σκάφους (π.χ. VHF, ραντάρ, φώτα πορείας, ΣΔΕ, κλπ), έτσι ώστε η εκκίνηση της μηχανής του σκάφους να μην εξαρτάται από την μπαταρία που τροφοδοτεί τα ηλεκτρονικά συστήματα.
Το ΤΑΘΕ εισηγείται την εγκατάσταση ενδιάμεσου διακόπτη, μεταξύ των μπαταριών του σκάφους και της εφεδρικής μπαταρίας της ΣΔΕ, έτσι ώστε να θα δίνετε η ευχέρεια στους καπετάνιους όταν δε ασχολούνται με την αλιεία για μεγάλα διαστήματα, να διακόβουν την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος προς τη ΣΔΕ από τις μπαταρίες του σκάφους,με την προϋπόθεση ότι θα σταλεί πρώτα το έντυπο απενεργοποίησης / ενεργοποίησης της ΣΔΕ στο ΤΑΘΕ και δοθεί η σχετική έγκριση, όπως προβλέπεται στη σχετική Νομοθεσία.
Φωτεινές Ενδείξεις στη συσκευή ασφαλείας:
· CD Mains: η ΣΔΕ τροφοδοτείτε από τις μπαταρίες του σκάφους (DC power is on)
· Charger OK: η ΣΔΕ τροφοδοτείτε από τις μπαταρίες του σκάφους και ο μετασχηματιστής λειτουργεί κανονικά (DC power on and DC/DC converter on)
· Battery Supply: η ΣΔΕ δεν τροφοδοτείτε από τις μπαταρίες του σκάφους, ο μετασχηματιστής δεν λειτουργεί, η ΣΔΕ τροφοδοτείτε από την εφεδρική μπαταρία (DC power off, converter failure, battery supply on)
· Weak Battery: η εφεδρική μπαταρία εξαντλείτε (battery discharged)
Σημειώνεται ότι το ΤΑΘΕ θα προβεί σε νέα πρόσκληση υποβολής προτάσεων για το σχέδιο χορηγιών για επενδύσεις επί των αλιευτικών σκαφών και επιλεκτικότητα, το οποίο μεταξύ άλλων συγχρηματοδοτεί ενέργειες που αφορούν ασφάλεια επί του σκάφους.
Η συσκευή VMS τροφοδοτείται από τις εφεδρικές μπαταρίες που έχει τοποθετήσει το ΤΑΘΕ, οι οποίες τροφοδοτούνται (και φορτίζονται εάν χρειαστεί) από τις μπαταρίες του σκάφους. Σε περίπτωση που διακοπεί η παροχή ρεύματος από το κύριο σύστημα τροφοδότησης (δηλ. γεννήτρια / μπαταρίες σκάφους), τότε οι εφεδρικές μπαταρίες θα συνεχίσουν να τροφοδοτούν το VMS για μερικές μέρες. Σε περίπτωση που οι εφεδρικές μπαταρίες αρχίσουν να αποφορτίζονται, το VMS θα αντλήσει ρεύμα από τις μπαταρίες του σκάφους εφόσον υπάρχει διαθέσιμο. Μετά από ένα χρονικό διάστημα εάν δεν τεθεί σε λειτουργία η γεννήτρια του σκάφους για την επαναφόρτιση τους, είναι λογικό να αποφορτιστούν πλήρως και αυτές.
Σε περίπτωση που το σκάφος μένει ακινητοποιημένο δηλ. χωρίς λειτουργία της γεννήτριας για περισσότερο από 4-5 ημέρες, τότε το αποτέλεσμα θα είναι το πιο πάνω. Για την επαναφόρτιση των εφεδρικών μπαταριών του VMS, χρειάζονται 6-10 ώρες, οπόταν για την επαναφόρτιση των μπαταριών του σκάφους θα χρειαστεί μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Αυτό βέβαια εξαρτάται και από την χωρητικότητα των μπαταριών. Επομένως, οι ιδιοκτήτες των σκαφών δεν επιτυγχάνουν την πλήρη φόρτιση των μπαταριών του σκάφους τους (και των εφεδρικών μπαταριών του VMS), όταν βάζουν σε λειτουργία την γεννήτρια για 2-4 ώρες μόνο.
| |