Κυπριακή Δημοκρατία

Μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου


Σύστημα εμπορίας εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου

Ευρωπαϊκό ΣΕΔΕ και υποχρεώσεις Κρατών Μελών

Show details for Οδηγία για το ΣΕΔΕΟδηγία για το ΣΕΔΕ

Hide details for Κανονισμοί που σχετίζονται με την εφαρμογή της οδηγίας ΣΕΔΕΚανονισμοί που σχετίζονται με την εφαρμογή της οδηγίας ΣΕΔΕ

- Κανονισμός (ΕΕ) 2015/180 ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ της 9ης Φεβρουαρίου 2015 για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 748/2009 σχετικά με τον κατάλογο των φορέων εκμετάλλευσης αεροσκαφών που ασκούσαν αεροπορική δραστηριότητα του παραρτήματος I της οδηγίας 2003/87/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου την 1η Ιανουαρίου 2006 ή μετά την ημερομηνία αυτή, στον οποίο προσδιορίζεται το εντεταλμένο κράτος μέλος για κάθε φορέα εκμετάλλευσης

- Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 389/2013 ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ της 2ας Μαΐου 2013για τη σύσταση ενωσιακού μητρώου δυνάμει της οδηγίας 2003/87/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και των αποφάσεων αριθ. 280/2004/ΕΚ και αριθ. 406/2009/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και για την κατάργηση των κανονισμών (ΕΕ) αριθ. 920/2010 και αριθ. 1193/2011 της Επιτροπής

- Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 601/2012 της Επιτροπής της 21ης Ιουνίου 2012 για την παρακολούθηση και την υποβολή εκθέσεων σχετικά με τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου κατ’εφαρμογή της οδηγίας 2003/87/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου

- Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 600/2012 ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ της 21ης Ιουνίου 2012για την επαλήθευση των εκθέσεων που αφορούν τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου και τα τονοχιλιόμετρα και για τη διαπίστευση των ελεγκτών σύμφωνα με την οδηγία 2003/87/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου

- Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 550/2011 της Επιτροπής, της 7ης Ιουνίου 2011, για τον καθορισμό ορισμένων περιορισμών που εφαρμόζονται στη χρήση διεθνών πιστωτικών μορίων από έργα που σχετίζονται με τα βιομηχανικά αέρια, βάσει της οδηγίας 2003/87/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.

- Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 1031/2010 της Επιτροπής της 12ης Νοεμβρίου 2010 για τον χρόνο διεξαγωγής, τη διαχείριση και τις λοιπές πτυχές των πλειστηριασμών δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου κατ’ εφαρμογήν της οδηγίας 2003/87/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τη θέσπιση συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου εντός της Κοινότητας.

- Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 219/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Μαρτίου 2009 για την προσαρμογή στην απόφαση 1999/468/ΕΚ του Συμβουλίου, ορισμένων πράξεων που υπόκεινται στη διαδικασία του άρθρου 251 της συνθήκης, όσον αφορά την κανονιστική διαδικασία με έλεγχο. Προσαρμογή στην κανονιστική διαδικασία με έλεγχο - Μέρος Δεύτερο.

- Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 994/2008 της Επιτροπής, της 8ης Οκτωβρίου 2008, σχετικά με τυποποιημένο και ασφαλές σύστημα μητρώων δυνάμει της οδηγίας 2003/87/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και της απόφασης αριθ. 280/2004/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.

- Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 916/2007 της Επιτροπής, της 31ης Ιουλίου 2007, για τροποποίηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 2216/2004 σχετικά με τυποποιημένο και ασφαλές σύστημα μητρώων δυνάμει της οδηγίας 2003/87/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και της απόφασης αριθ. 280/2004/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.

Hide details for Αποφάσεις ΕΕ που σχετίζονται με την εφαρμογή της Οδηγίας ΣΕΑποφάσεις ΕΕ που σχετίζονται με την εφαρμογή της Οδηγίας ΣΕΔΕ

- 2011/278/ΕΕ: Απόφαση της Επιτροπής, της 27ης Απριλίου 2011, σχετικά με τον καθορισμό ενωσιακών μεταβατικών κανόνων για την εναρμονισμένη δωρεάν κατανομή δικαιωμάτων εκπομπής κατ’ εφαρμογή του άρθρου 10α της οδηγίας 2003/87/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου [κοινοποιηθείσα υπό τον αριθμό Ε(2011) 2772].

- 2010/2: Απόφαση της Επιτροπής, της 24ης Δεκεμβρίου 2009, που προσδιορίζει, σύμφωνα με την οδηγία 2003/87/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, κατάλογο τομέων και κλάδων οι οποίοι θεωρείται ότι εκτίθενται σε σημαντικό κίνδυνο διαρροής άνθρακα [κοινοποιηθείσα υπό τον αριθμό Ε(2009) 10251].

- 2006/803/ΕΚ: Απόφαση της Επιτροπής, της 23ης Νοεμβρίου 2006 , σχετικά με τροποποίηση της απόφασης 2005/381/ΕΚ για την καθιέρωση ερωτηματολογίου όσον αφορά την εφαρμογή της οδηγίας 2003/87/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τη θέσπιση συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου εντός της Κοινότητας και την τροποποίηση της οδηγίας 96/61/ΕΚ του Συμβουλίου [κοινοποιηθείσα υπό τον αριθμό Ε(2006) 5546].

-2006/780/ΕΚ: Απόφαση της Επιτροπής, της 13ης Νοεμβρίου 2006 , για την αποφυγή της διπλής καταγραφής των μειώσεων των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στο πλαίσιο του κοινοτικού συστήματος εμπορίας εκπομπών για δραστηριότητες έργων με βάση το πρωτόκολλο του Κιότο σύμφωνα με την οδηγία 2003/87/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου [κοινοποιηθείσα υπό τον αριθμό Ε(2006) 5362].

Hide details for Το υφιστάμενο ΣΕΔΕΤο υφιστάμενο ΣΕΔΕ

Το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών ΣΕΔΕ αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της στρατηγικής της ΕΕ για την αντιμετώπιση της αλλαγής του κλίματος. Πρόκειται για το πρώτο διεθνές σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής CO2 παγκοσμίως και από τις αρχές του έτους εφαρμόζεται όχι μόνο στα 27 κράτη μέλη της ΕΕ αλλά και στα άλλα τρία μέλη του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου – Νορβηγία, Ισλανδία και Λιχτενστάιν. Το σύστημα καλύπτει επί του παρόντος περισσότερες από 10.000 εγκαταστάσεις στους τομείς της ενέργειας και της βιομηχανίας, οι οποίοι ευθύνονται συλλογικά για το ήμισυ περίπου των εκπομπών CO2 και για το 40% των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της ΕΕ.

Το ΣΕΔΕ είναι ένα σύστημα «επιβολής ανωτάτου ορίου και εμπορίας» (cap-and-trade), θέτει δηλαδή ανώτατο όριο για τις συνολικές επιτρεπόμενες εκπομπές αλλά, εντός του ορίου αυτού, επιτρέπει στους συμμετέχοντες στο σύστημα να αγοράζουν και να πωλούν δικαιώματα κατά βούληση. Τα δικαιώματα αυτά συνιστούν το κοινό «νόμισμα εμπορίας» στον πυρήνα του συστήματος. Κάθε δικαίωμα επιτρέπει στον κάτοχό του να εκπέμπει έναν τόνο CO2. Το γεγονός ότι υπάρχει ανώτατο όριο στον συνολικό αριθμό δικαιωμάτων δημιουργεί συνθήκες έλλειψης στην αγορά.

Επί του παρόντος, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκχωρεί δικαιώματα εκπομπών στα Κράτη Μέλη για να διανέμονται στη συνέχεια σε κάθε εγκατάσταση. Στο τέλος κάθε έτους οι εγκαταστάσεις οφείλουν να επιστρέφουν τα δικαιώματα που αντιστοιχούν στις εκπομπές τους. Οι επιχειρήσεις που διατηρούν τις εκπομπές τους σε επίπεδα χαμηλότερα των δικαιωμάτων τους μπορούν να πουλήσουν τα δικαιώματα που τους περισσεύουν. Όσες δυσκολεύονται να ευθυγραμμίσουν τις εκπομπές με τα δικαιώματά τους μπορούν να επιλέξουν είτε να λάβουν μέτρα για τη μείωση των εκπομπών τους – π.χ. να επενδύσουν σε αποδοτικότερες τεχνολογίες ή να χρησιμοποιήσουν ενεργειακές πηγές που συνεπάγονται λιγότερες ανθρακούχες εκπομπές – ή να αγοράσουν τα πρόσθετα δικαιώματα που χρειάζονται στην αγορά, ή έναν συνδυασμό των δύο αυτών δυνατοτήτων. Καθοριστικός παράγοντας για τις επιλογές αυτές είναι πιθανότατα το σχετικό τους κόστος. Κατά τον τρόπο αυτό, η μείωση των εκπομπών επιτυγχάνεται με την καλύτερη σχέση κόστους αποτελέσματος.

Το ΣΕΔΕ της ΕΕ δρομολογήθηκε την 1η Ιανουαρίου 2005. Η πρώτη περίοδος εμπορίας διήρκεσε τρία χρόνια, μέχρι το τέλος του 2007, και ήταν μια φάση «μάθησης μέσα από την πράξη» για την προετοιμασία της κρίσιμης δεύτερης περιόδου εμπορίας. Η δεύτερη περίοδος εμπορίας άρχισε την 1η Ιανουαρίου 2008 και θα διαρκέσει πέντε χρόνια, δηλαδή μέχρι το τέλος του 2012. Η σημασία της δεύτερης περιόδου εμπορίας έγκειται στο γεγονός ότι συμπίπτει με την πρώτη περίοδο δεσμεύσεων του πρωτοκόλλου του Κιότο, κατά τη διάρκεια της οποίας η ΕΕ και άλλες βιομηχανικές χώρες οφείλουν να επιτύχουν τους στόχους τους για περιορισμό ή μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου. Για την περίοδο αυτή, η Επιτροπή έθεσε ανώτατα όρια όσον αφορά τις εθνικές εκπομπές από τομείς που υπόκεινται στο ΣΕΔΕ, οι οποίες πρέπει κατά μέσον όρον να μειωθούν κατά 6,5% περίπου σε σχέση με τα επίπεδα του 2005, ούτως ώστε η ΕΕ στο σύνολό της και καθένα από τα κράτη μέλη να τηρήσουν τις δεσμεύσεις που ανέλαβαν στο πλαίσιο του πρωτοκόλλου του Κιότο.

Hide details for Περίοδος Εφαρμογής ΣΕΔΕ 2013-2020Περίοδος Εφαρμογής ΣΕΔΕ 2013-2020

Το ζητούμενο, για την περίοδο πέραν του 2012 είναι να ενισχυθεί, να επεκταθεί και να βελτιωθεί η λειτουργία του ΣΕΔΕ, ώστε να αποτελέσει ένα από τα σημαντικότερα και οικονομικότερα μέσα επίτευξης του στόχου της ΕΕ για τον περιορισμό των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου. Ο στόχος αυτός, τον οποίο υποστήριξε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Μαρτίου 2007, συνίσταται σε μείωση των εκπομπών της ΕΕ κατά 20% τουλάχιστον έως το 2020, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990, και κατά 30% εφόσον δεσμευτούν οι άλλες βιομηχανικές χώρες να καταβάλουν ανάλογες προσπάθειες στο πλαίσιο παγκόσμιας συμφωνίας για την αντιμετώπιση της αλλαγής του κλίματος μετά το 2012.

Η αναθεώρηση της οδηγίας εξισορροπεί την ανάγκη για οικονομική αποδοτικότητα και για δίκαιο επιμερισμό μεταξύ κλάδων και κρατών μελών, θα εξασφαλίσει δε μεγαλύτερη προβλεψιμότητα για τη βιομηχανία. Καθορίζει προβλέψιμη τάση της μείωσης των εκπομπών την οποία υποχρεούνται να επιτύχουν οι κλάδοι που καλύπτονται από το ΣΕΔΕ. Η περαιτέρω εναρμόνιση θα απλουστεύσει το σύστημα και θα αυξήσει τη διαφάνεια με αποτέλεσμα η σύνδεση άλλων χωρών και περιοχών με αυτό να γίνει ελκυστικότερη.

Οι σπουδαιότερες αλλαγές είναι οι ακόλουθες:

• Τα 27 εθνικά ανώτατα όρια για τον αριθμό των δικαιωμάτων εκπομπών θα αντικατασταθούν από ένα ενιαίο ανώτατο όριο για όλη την ΕΕ. Το ετήσιο ανώτατο όριο θα ελαττώνεται ακολουθώντας γραμμική τάση, που θα συνεχιστεί και μετά το τέλος της τρίτης περιόδου εμπορίας (2013-2020).

• To μερίδιο δικαιωμάτων που θα τίθεται σε πλειστηριασμό αντί να κατανέμεται δωρεάν θα είναι πολύ μεγαλύτερο.

• Θα θεσπιστούν εναρμονισμένοι κανόνες για τη δωρεάν κατανομή.

• Μέρος των δικαιωμάτων που τίθενται σε πλειστηριασμό θα αναδιανέμονται από τα κράτη μέλη με υψηλό κατά κεφαλή εισόδημα σε κράτη μέλη με χαμηλό κατά κεφαλή εισόδημα, ούτως ώστε να ενισχυθεί η χρηματοοικονομική ικανότητα των τελευταίων να επενδύσουν σε τεχνολογίες φιλικές προς το κλίμα.

• Θα ενταχθούν στο ΣΕΔΕ νέοι βιομηχανικοί κλάδοι (π.χ. παραγωγή αλουμινίου και αμμωνίας), καθώς και δύο ακόμη αέρια (υποξείδιο του αζώτου και υπερφθοράνθρακες).

• Τα κράτη μέλη θα έχουν τη δυνατότητα να εξαιρέσουν από το πεδίο εφαρμογής του συστήματος τις μικρές εγκαταστάσεις, υπό τον όρο ότι υπόκεινται σε ισοδύναμα μέτρα μείωσης των εκπομπών.

• Σε ορισμένα κράτη μέλη και ένα από αυτά είναι και η Κύπρος, ενδέχεται να παρασχεθεί το δικαίωμα προαιρετικής και προσωρινής παρέκκλισης από τον κανόνα της απαγόρευσης δωρεάν κατανομής δικαιωμάτων σε παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας από το 2013. Αυτή η δυνατότητα παρέκκλισης παρέχεται σε κράτη μέλη που πληρούν ορισμένες προϋποθέσεις (συμπεριλαμβανομένου της Κύπρου), οι οποίες σχετίζονται με τη διασυνδεσιμότητα του ηλεκτρικού δικτύου τους, το ποσοστό ενός μοναδικού ορυκτού καυσίμου στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, και το κατά κεφαλήν ΑΕγχΠ σε σχέση με τον μέσο όρο της ΕΕ-27. Επιπλέον, η ποσότητα δωρεάν δικαιωμάτων που μπορεί να κατανείμει ένα κράτος μέλος σε μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας περιορίζεται σε 70% των μέσων ετήσιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σχετικών μονάδων κατά την πρώτη περίοδο εμπορίας και μειώνεται στα επόμενα έτη. Επίσης, δωρεάν κατανομή στην τρίτη περίοδο εμπορίας επιτρέπεται μόνον σε μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας οι οποίες λειτουργούν ή είναι υπό κατασκευή το αργότερο στα τέλη του 2008.

Στα οικεία εθνικά σχέδια κατανομής για την πρώτη (2005-2007) και τη δεύτερη (2008-2012) περίοδο εμπορίας, τα κράτη μέλη καθόρισαν τη συνολική ποσότητα δικαιωμάτων προς εκχώρηση – το ανώτατο όριο – καθώς και τον τρόπο κατανομής τους στις ενδιαφερόμενες εγκαταστάσεις. Η προσέγγιση αυτή επέφερε σημαντικές διαφορές μεταξύ των κανόνων κατανομής, παρέχοντας κίνητρο σε κάθε κράτος μέλος για να ευνοεί τη δική του βιομηχανία, με αποτέλεσμα να προκύψει μια πολύπλοκη κατάσταση.

Με την νέα Οδηγία (2009/29/ΕΚ) καθορίζεται ένα ενιαίο ανώτατο όριο για όλη την ΕΕ και την κατανομή δικαιωμάτων βάσει πλήρως εναρμονισμένων κανόνων. Επομένως, δεν θα χρειάζονται πλέον τα εθνικά σχέδια κατανομής.

Συγκεκριμένα από το 2013 και έπειτα, ο συνολικός αριθμός των δικαιωμάτων θα ελαττώνεται γραμμικά κάθε χρόνο. Η αφετηρία της γραμμικής αυτής σχέσης είναι η μέση συνολική ποσότητα δικαιωμάτων (ανώτατο όριο 2ης φάσης) που θα εκχωρήσουν τα κράτη μέλη για την περίοδο 2008-12, αναπροσαρμοσμένη ώστε να αντικατοπτρίζει τη διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής του συστήματος από το 2013. Ο γραμμικός συντελεστής μείωσης της ετήσιας ποσότητας είναι 1,74% ως προς το ανώτατο όριο της 2ης φάσης.

Η αφετηρία για τον προσδιορισμό του γραμμικού συντελεστή 1,74% είναι η κατά 20% συνολική μείωση των αερίων του θερμοκηπίου σε σύγκριση με το 1990, που ισοδυναμεί με ποσοστό μείωσης 14% σε σύγκριση με το 2005. Ωστόσο, από τους κλάδους που καλύπτονται από το ΣΕΔΕ της ΕΕ απαιτείται μεγαλύτερη μείωση εκπομπών, επειδή σ’ αυτούς μπορεί να επιτευχθεί με χαμηλότερο κόστος. Ο καταμερισμός που ελαχιστοποιεί το κόστος της συνολικής μείωσης έχει ως εξής:

• μείωση, έως το 2020, των εκπομπών των κλάδων που καλύπτονται από το ΣΕΔΕ κατά 21%, έναντι του επιπέδου του 2005.

• μείωση κατά 10% περίπου, έναντι του 2005, για τους κλάδους που δεν καλύπτονται από το ΣΕΔΕ.


Εθνική εναρμόνιση και Εφαρμογή

Hide details for Εθνικό Σχέδιο ΚατανομήςΕθνικό Σχέδιο Κατανομής

Με την ένταξη της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ετοιμάστηκε και υποβλήθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Εθνικό Σχέδιο Κατανομής Αερίων του Θερμοκηπίου για την περίοδο 2005-2007. Ακολούθως ετοιμάστηκε το Εθνικό Σχέδιο Κατανομής Αερίων του Θερμοκηπίου για την περίοδο 2008-2012.

Εθνικό Σχέδιο Κατανομής Αερίων του Θερμοκηπίου για την περίοδο 2005-2007
Εθνικό Σχέδιο Κατανομής Αερίων του Θερμοκηπίου για την περίοδο 2008-2012


Στο Εθνικό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών Αερίων του Θερμοκηπίου συμμετέχουν 12 εγκαταστάσεις: 3 εγκαταστάσεις παραγωγής ενέργειας, 1 εγκατάσταση παραγωγής τσιμέντου και 8 εγκαταστάσεις παραγωγής κεραμικών.


Hide details for Εναρμόνιση με την ΟδηγίαΕναρμόνιση με την Οδηγία

Οδηγία 2009/29/ΕΚ του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου και του συμβουλίου της 23ης Απριλίου 2009 για την τροποποίηση της οδηγίας 2003 /87/EK με στόχο τη βελτίωση και την επέκταση του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου της Κοινότητας.

Hide details for Υποβολή Αίτησης για μεταβατική δωρεάν κατανομή για εκσυγχρΥποβολή Αίτησης για μεταβατική δωρεάν κατανομή για εκσυγχρονισμό της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας σύμφωνα με το άρθρο 10γ

• Κείμενο Αίτησηςκατάλληλα συμπληρωμένο σύμφωνα με το υπόδειγμα του Παραρήματος VII της Ανακοίνωσης της Επιτροπής ημ. 31.03.2011 με τίτλο "Έγγραφο κατευθύνσεων σχετικά με την προεραιτική εφαρμογή του άρθρου 10γ της Οδηγίας 2003/87/ΕΚ.

• Πίνακας Αίτησης κατάλληλα συμπληρωμένο σύμφωνα με το υπόδειγμα του Παραρήματος VII της Ανακοίνωσης της Επιτροπής ημ. 31.03.2011 με τίτλο "Έγγραφο κατευθύνσεων σχετικά με την προεραιτική εφαρμογή του άρθρου 10γ της Οδηγίας 2003/87/ΕΚ.


Show details for Υποβολή Εθνικών μέτρων εφαρμογής (national implementing measures) άρθρο 11Υποβολή Εθνικών μέτρων εφαρμογής (national implementing measures) άρθρο 11



Show details for Διαδικασία αδειοδότησης, Ένταξη στο ταμείο νέο-εισερχομένωΔιαδικασία αδειοδότησης, Ένταξη στο ταμείο νέο-εισερχομένων

Hide details for Κατάλογος ΑδειοδοτημένωνΚατάλογος Αδειοδοτημένων

Παραγωγή Ενέργειας

CY – ET01 Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου, εγκαταστάσεις Βασιλικού
CY – ET02 Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου, εγκαταστάσεις Μονής
CY – ET03 Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου, εγκαταστάσεις Δεκέλειας


Παραγωγή Τσιμέντου

CY – ET04 Τσιμεντοποιεία Βασιλικού, εγκαταστάσεις Βασιλικού


Παραγωγή Κεραμικών

CY – ET06 Ηνωμένα Τουβλοποιεία Λτδ
CY – ET07 Κεραμοποιεία Παλαικύθρου (Κ.Α.Π.Α) Λτδ
CY – ET08 Κεραμουργείο Χρυσάφη Λτδ.
CY – ET09 Κεραμείο Κακογιάννης Λτδ
CY – ET10 Επιχειρήσεις Μέλιος & Παφίτης Λτδ
CY – ET11 Τουβλοποιείο Παλαίκυθρου Ο ΓΙΓΑΣ Λτδ.
CY – ET12 Κεραμοποιεία Παλαίκυθρου Ο ΓΙΓΑΣ Λτδ.
CY – ET13 Κεραμείο Λήδρα

Hide details for ΕκθέσειςΕκθέσεις

Hide details for Μεταβατική δωρεάν κατανομή δικαιωμάτων στην Αρχή ΗλεκτρισμΜεταβατική δωρεάν κατανομή δικαιωμάτων στην Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου (Α.Η.Κ.)

Σύμφωνα με το εδάφιο (4) του Άρθρου 10γ της Οδηγίας 2009/29/ΕΚ για τροποποίηση της οδηγίας 2003/87/ΕΚ με στόχο τη βελτίωση και την επέκταση του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου της Κοινότητας, κάθε Κράτος Μέλος που εφαρμόζει την επιλογή της μεταβατικής δωρεάν κατανομής για εκσυγχρονισμό της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, απαιτεί από τους φορείς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και τους φορείς εκμετάλλευσης δικτύου, να υποβάλλουν κάθε 12 μήνες έκθεση σχετικά με την υλοποίηση των επενδύσεων που αναφέρονται στο εθνικό τους σχέδιο. Κάθε σχετικό Κράτος Μέλος υποβάλλει έκθεση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και δημοσιοποιεί τις εκθέσεις αυτές.

EAC – Second Annual Report on the Implementation of Investments (Year 2014)


Hide details for Έσοδα από τη δημοπράτηση των δικαιωμάτων εκπομπής αερίων τοΈσοδα από τη δημοπράτηση των δικαιωμάτων εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου και τρόπος διάθεσης τους

Σύμφωνα με το εδάφιο (4) του άρθρου 21 του περί της Θέσπισης Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπής Αερίων του Θερμοκηπίου Νόμου του 2011 [Ν. Αρ. 110(Ι)/2011] και τον Ευρωπαϊκό κανονισμό EU 525/2013, η Αρμόδια Αρχή ενημερώνει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τη Βουλή των Αντιπροσώπων και μέσω διαδικτύου το κοινό με ετήσιες εκθέσεις για τα έσοδα από τις δημοπρατήσεις των δικαιωμάτων εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου και για τον τρόπο διάθεσης τους.

Έκθεση 2014 (για 2013)
Έκθεση 2015 (για 2014)
Έκθεση 2016 (για 2015)
Έκθεση 2017 (για 2016)
Έκθεση 2018 (για 2017)
Έκθεση 2019 (για 2018)
Έκθεση 2020 (για 2019)
Έκθεση 2021 (για 2020)
Έκθεση 2022 (για 2021)



Χρηματοδοτικό πρόγραμμα NER300

Η απόφαση 2010/670/ΕΕ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καθορίζει τα κριτήρια και τους κανόνες για την επιλογή και την υλοποίηση έργων επίδειξης σε εμπορική κλίμακα, τα οποία αποσκοπούν στην περιβαλλοντικά ασφαλή δέσμευση και αποθήκευση CO2 σε γεωλογικούς σχηματισμούς (έργα επίδειξης CCS), καθώς και έργων επίδειξης καινοτόμων τεχνολογιών ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (έργα επίδειξης ΑΠΕ), που καλύπτουν 300 εκατ. δικαιώματα από το απόθεμα για νεοεισερχομένους στο σύστημα εμπορίας εκπομπών της Ένωσης και τους βασικούς κανόνες για την αποτίμηση σε νόμισμα των δικαιωμάτων και για τη διαχείριση των εσόδων.

Κατά την 1η και 2η φάση του Ευρωπαϊκού διαγωνισμού NER300, κατακυρώθηκαν 3 κυπριακά έργα επίδειξης ΑΠΕ, τα βασικά στοιχεία των οποίων παρουσιάζονται ως ακολούθως:
i. CY EOS Green Energy (εταιρεία Alfa Μediterranean Enterprises Ltd) Ηλιοθερμικό Πάρκο εγκατεστημένης ισχύος 50 MWe στην περιοχή Άλασσα - κεφαλαιουχική δαπάνη €176,2 εκ., χρηματοδότηση από το NER300 €60,18 εκ.
ii. CY Green+ (Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου) ανάπτυξη έξυπνου δικτύου μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας μέσω της κατάλληλης διαχείρισης της παραγόμενης ε-νέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (20 MWe στο δίκτυο Χαμηλής Τάσης και 50 MWe στο δίκτυο Μεσαίας Τάσης) και τη βελτιοποίηση στις κατανεμημένες γεννήτριες μικρής και μεσαίας κλίμακας στις ορεινές περιοχές, με ηλιοθερμική παραγωγή - κεφαλαιουχική δαπάνη €40,7 εκ., χρηματοδότηση από το NER300 €11 εκ.
iii. CY Helios Power (εταιρεία P.F.X.T. Thermosolar Renewables Ltd.) Ηλιοθερμικό Πάρκο εγκατεστημένης ισχύος 50 MWe στην περιοχή Αχερά - κεφαλαιουχική δαπάνη €194,7 εκ., χρηματοδότηση από το NER300 €46,6 εκ.

A/A
Τίτλος Έργου
Εκτιμώμενο κεφαλαιουχικό
κόστος
(εκ. €)
Εγκεκριμένη Χρηματοδότηση
από ΕE-ΝΕR300
(€)
Πενταετής Παραγωγή ενέργειας (ΜWh)
Ημερομηνία Έναρξης Έργου
1
EOS Green Energy
176.268.000
60.185.628
859.660
30/6/2020
2
Green+
40.743.800
11.094.688
621.210
30/6/2020
3
Helios Power
194.724.537
46.621.458
576.788
30/12/2018


Αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

- 2010/670/ΕΕ: Απόφαση της Επιτροπής της 3ης Νοεμβρίου 2010 για καθορισμό κριτηρίων και μέτρων χρηματοδότησης έργων επίδειξης σε εμπορική κλίμακα, τα οποία αποσκοπούν στην περιβαλλοντικά ασφαλή δέσμευση και αποθήκευση CO2 σε γεωλογικούς σχηματισμούς, καθώς και έργων επίδειξης καινοτόμων τεχνολογιών ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου εντός της Κοινότητας που θεσπίστηκε με την οδηγία 2003/87/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.

- Απόφαση (ΕΕ) 2015/191 της Επιτροπής της 5ης Φεβρουαρίου 2015 για την τροποποίηση της απόφασης 2010/670/ΕΕ όσον αφορά την επέκταση ορισμένων χρονικών ορίων που καθορίζονται στο άρθρο 9 και στο άρθρο 11 παράγραφος 1 της εν λόγω απόφασης


Περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες στην ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής





Θεόδουλος Μεσημέρης, Ανώτερος Λειτουργός Περιβάλλοντος, τηλ. 22408948

Χρυστάλλα Παπαπσταύρου, Λειτουργός Περιβάλλοντος, τηλ. 22408962